wiadomości: o zdrowiu
GALERIA
   
2008-11-04

Przeciętna dieta.

mala fotka

W świetle aktualnych badań naukowych głównym źródłem kalorii w diecie powinny być produkty zbożowe, warzywa, owoce, odtłuszczone mleko i jego przetwory, chude mięsa, ryby i drób.

Przemiany społeczno-ekonomiczne, edukacja żywieniowa i idący za nią wzrost świadomości konsumenta w ostatnich latach przyniosły oczekiwany korzystny efekt w trendach dotyczących spożycia artykułów żywnościowych.

Prawie dwukrotnie zwiększyło się spożycie owoców i ich przetworów. Wzrosło także spożycie warzyw.

Wykazano również przeciwstawne tendencje w odniesieniu do zawartości tłuszczu pochodzenia zwierzęcego i roślinnego: ilość tego pierwszego podlegała od 1990 r. tendencji spadkowej, podczas gdy zawartość tłuszczu roślinnego wykazała szybki wzrost.

Korzystne zmiany zaszły także w konsumpcji mięsa. Spożycie mięsa wieprzowego pozostało mniej więcej na tym samym poziomie, podczas gdy konsumpcje wołowiny zmalała prawie dwukrotnie na korzyść znacznie większego spożycia drobiu.

Niestety w niewielkim stopniu wzrosło spożycie ryb, czego przyczyną może być ciągle zbyt wysoka ich cena.

Zadowalającym zjawiskiem jest także obniżenie wśród konsumentów popytu na cukier i wyroby cukiernicze. Te i inne tendencje i zależności w spożyciu artykułów żywnościowych w gospodarstwach domowych ogółem w latach 1989 i 2005 przedstawia poniższa tabela.

 

Tendencje w spożyciu niektórych artykułów żywnościowych w gospodarstwach domowych ogółem w latach 1989 i 2005 w przeliczeniu na osobę .

Grupy produktów

Jednostka
1989
2005
Pieczywo
Ziemniaki

Warzywa i przetwory

Owoce i przetwory

Mięso i przetwory

w tym: wieprzowe

wołowe
drób

Ryby i przetwory

Tłuszcze: ogółem

zwierzęce
roślinne

Mleko i napoje

Cukier
kg
kg
kg
kg
kg
kg
kg
kg
kg
kg
kg
l
kg
79,5
95,2
57,0
31,7
13,4
5,4
10,4
4,6
17,7
4,6
5,5
91,1
24,1
78,2
81,1
69,8
55,5
16,6
2,3
18,5
5,2
18,2
2,5
12,0
60,2
18,4

Źródło: Obliczenia Pracowni Ekonomiki Wyżywienia IŻŻ na podstawie niepublikowanych wyników badań budżetów gospodarstw domowych GUS

 

Analizując powyższe dane można wysunąć wniosek, iż w większości zmiany dotyczące spożycia artykułów w latach dziewięćdziesiątych są korzystne w świetle zasad racjonalnego żywienia i zapobiegania chorób na tle wadliwego żywienia.

 

Źródło: Instytut Żywności i Żywienia, www.izz.waw.pl







w dziale:
  1. 10 ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA:
  2. Aktywność ruchowa dzieci i młodzieży.
  3. Aktywność ruchowa.
  4. Dlaczego antyoksydanty są tak potrzebne?
  5. HACCP
  6. Informacja o alergenach na etykietach produktów spożywczych
  7. Jak jeść zdrowo poza domem
  8. Margaryna ważnym nośnikiem olejów roślinnych
  9. Mężczyźni, żywienie i zdrowie.
  10. O co chodzi w Indeksie glikemicznym?
  11. Otyłość i nadwaga
  12. Pokarm jako życiowa energia
  13. Poznaj lepiej tłuszcze obecne w pożywieniu
  14. Preparaty odchudzające
  15. Przeciętna dieta.
  16. Znakowanie składu środków spożywczych w prawie Unii Europejskiej
  17. Ruch to zdrowie
  18. Sposób żywienia a ryzyko chorób nowotworowych i chorób układu krążenia - wyniki największego przeprowadzonego dotychczas badani
  19. Systematyczna aktywność ruchowa w promocji zdrowia i profilaktyce chorób.
  20. Welles w firmie.
  21. Węglowodany w żywieniu
  22. Wpływ aktywności ruchowej i treningu na organizm i zdrowie człowieka.
  23. Zapobieganie otyłości u dzieci - jakie działania są najbardziej skuteczne
  24. Zdrowe odżywianie a słodycze.
  25. Zdrowe rośliny" = "Zdrowa żywność
  26. Zdrowy styl życia i jego związek z osiągnięciami szkolnymi.
  27. Zdrowy styl życia i wpływ aktywności na zdrowie człowieka.
  28. Żywienie a układ odpornościowy.
  29. Żywienie a zdrowie kobiet
...
   
  1. strona glowna
  2. o nas
    1. o projekcie
      1. partnerzy
        1. wiadomości
          1. o zdrowiu
          2. prawo
          3. aktualności
        2. szkolenia
          1. materiały edukacyjne
            1. zeszyty edukacyjne
            2. plakaty
          2. ogłoszenia
            1. kontakt
              1. adres
              2. mail do koordynatora
            
                      ZALOGUJ SIĘ   :: INFORMACJE O SPONSORZE ::