wiadomości: o zdrowiu
GALERIA
   
2008-11-04

Mężczyźni, żywienie i zdrowie.

mala fotka

Podczas gdy kobiety są bardziej narażone na występowanie powikłań ciąży i osteoporozę, to mężczyźni częściej mają inne problemy zdrowotne. W artykule przedstawiono trzy schorzenia charakterystyczne dla mężczyzn oraz wskazówki żywieniowe dotyczące ich zapobiegania.

Choroby serca

Niedokrwienna choroba serca jest jedną z głównych przyczyn zgonów wśród mężczyzn w państwach rozwiniętych. Jej przyczyną jest usztywnienie ścian, a w końcu zatykanie się tętnic wieńcowych zaopatrujących serce w krew i składniki odżywcze. Na wzrost ryzyka chorób serca wpływa wiele czynników, m.in. nadwaga, spożywanie dużej ilości tłuszczy zwierzęcych, palenie tytoniu, brak aktywności fizycznej, obciążenia genetyczne, niewyrównana cukrzyca.

Ryzyko chorób serca powstających na tle miażdżycy może zmniejszyć zmiana nawyków żywieniowych polegająca na zmniejszeniu spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych znajdujących się w tłuszczach zwierzęcych, zwiększeniu spożycia oleju, ziaren, ryb bogatych w korzystnie oddziałujące nienasycone kwasy tłuszczowe i spożywaniu co najmniej 5 razy dziennie owoców i warzyw. Do zapobiegania uszkodzeń ścian tętnic może przyczynić się także normalizacja wagi ciała, poprzez korzystny wpływ na czynniki krzepliwości krwi i obniżenie stężenia cholesterolu we krwi

Problemy z prostatą

Gruczoł krokowy to organ wielkości i kształtu kasztana, usytuowany w pobliżu pęcherza moczowego i "owinięty" wokół cewki moczowej. Rak gruczołu krokowego jest jednym z najczęstszych nowotworów złośliwych u mężczyzn powyżej 55 roku życia. Wykazano, że zwiększenie spożycia pomidorów oraz produktów z nasion soi wykazuje ochronne działanie w aspekcie rozwoju tego nowotworu. Badania przeprowadzone w Akademii Medycznej w Harvardzie u 48 000 zdrowych mężczyzn udowodniły, że dieta bogata w pomidory zmniejsza ryzyko wystąpienia raka prostaty o 34%. Swoje prozdrowotne właściwości pomidory zawdzięczają prawdopodobnie substancji należącej do grupy karotenoidów, zwanej likopenem.

Wysokie ciśnienie tętnicze krwi

Nadciśnienie tętnicze zwiększa ryzyko choroby niedokrwiennej serca, zawału serca i udaru mózgu. Przyczyną tzw. samoistnego nadciśnienia tętniczego są czynniki dziedziczne oraz złe nawyki żywieniowe. Pomimo że problem ten dotyczy obu płci, z pewnością wysokie ciśnienie stanowi większe zagrożenie dla zdrowia mężczyzn. Osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze powinny dążyć do normalizacji masy ciała, ograniczyć spożywanie alkoholu, nie dodawać soli do potraw i wybierać produkty spożywcze z niską jej zawartością. Ponadto szacuje się, że zwiększenie spożycia potasu o 2,3 - 3,1g na dobę może spowodować zmniejszenie śmiertelnych powikłań ciśnienia tętniczego nawet o 25%. Taką ilość potasu można znaleźć w jednym średniej wielkości bananie, dużej szklance soku pomarańczowego, a także w wielu innych owocach i warzywach.

Piśmiennictwo:
  • E. Giovannucci et al. Intake of carotenoids and retinol in relation to riskof prostate cancer. J Nat. Cancer Inst., 87, 1767 - 1776 (1995)
  • Setchell KDR. Phytoestrogens: the biochemistry, physiology and implication for human health of soy isoflavones. Am J Clin Nutr. 1998:68 (suppl): 1333S-46S
  • Department of Health, Report on Health and Social Subjects 41. Dietary Reference Values for Food Energy and Nutrients for the United Kingdom.






w dziale:
  1. 10 ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA:
  2. Aktywność ruchowa dzieci i młodzieży.
  3. Aktywność ruchowa.
  4. Dlaczego antyoksydanty są tak potrzebne?
  5. HACCP
  6. Informacja o alergenach na etykietach produktów spożywczych
  7. Jak jeść zdrowo poza domem
  8. Margaryna ważnym nośnikiem olejów roślinnych
  9. Mężczyźni, żywienie i zdrowie.
  10. O co chodzi w Indeksie glikemicznym?
  11. Otyłość i nadwaga
  12. Pokarm jako życiowa energia
  13. Poznaj lepiej tłuszcze obecne w pożywieniu
  14. Preparaty odchudzające
  15. Przeciętna dieta.
  16. Znakowanie składu środków spożywczych w prawie Unii Europejskiej
  17. Ruch to zdrowie
  18. Sposób żywienia a ryzyko chorób nowotworowych i chorób układu krążenia - wyniki największego przeprowadzonego dotychczas badani
  19. Systematyczna aktywność ruchowa w promocji zdrowia i profilaktyce chorób.
  20. Welles w firmie.
  21. Węglowodany w żywieniu
  22. Wpływ aktywności ruchowej i treningu na organizm i zdrowie człowieka.
  23. Zapobieganie otyłości u dzieci - jakie działania są najbardziej skuteczne
  24. Zdrowe odżywianie a słodycze.
  25. Zdrowe rośliny" = "Zdrowa żywność
  26. Zdrowy styl życia i jego związek z osiągnięciami szkolnymi.
  27. Zdrowy styl życia i wpływ aktywności na zdrowie człowieka.
  28. Żywienie a układ odpornościowy.
  29. Żywienie a zdrowie kobiet
...
   
  1. strona glowna
  2. o nas
    1. o projekcie
      1. partnerzy
        1. wiadomości
          1. o zdrowiu
          2. prawo
          3. aktualności
        2. szkolenia
          1. materiały edukacyjne
            1. zeszyty edukacyjne
            2. plakaty
          2. ogłoszenia
            1. kontakt
              1. adres
              2. mail do koordynatora
            
                      ZALOGUJ SIĘ   :: INFORMACJE O SPONSORZE ::